Thema | Doelstelling | Verwacht resultaat | Gerealiseerd resultaat |
Personeel en organisatie | Bevorderen instroom jongeren | Meer evenwichtige leeftijdsopbouw | Met een verdubbeling van het aantal jongeren (t/m 35 jaar) naar ruim 60, is het personeelsbestand aanzienlijk verjongd. Tegelijkertijd zijn er meer ouderen uit dienst gegaan en is de gemiddelde leeftijd gedaald van 50,8 jaar in januari 2018 naar 49 jaar eind 2019. De leeftijdsopbouw is hierdoor evenwichtiger geworden. |
Verduurzamen inzetbaarheid | Uitgevoerd WinD programma met meer inbreng jongeren | In het WinD programma is aandacht besteed aan ontwikkeling en bestendiging van ieders eigen inzetbaarheid. De twee jongeren initiatieven (Jong in Weert en het Jongerenprogramma) zijn gebundeld tot één jongereninitiatief: Level Ontwikkelt & Level Ontmoet. Vanuit het WinD programma is geïnvesteerd in een jongeren- ontwikkelprogramma, gericht op individuele coaching in combinatie met cursussen en training. | |
Mobiliteit/doorstroom | Elan impuls | Als gevolg van het knelpuntenbudget (besluit Raad sept. 2018) heeft de interne doorstroom meer impuls gekregen. Daarnaast is vanuit mobiliteitsadvisering meer begeleiding ingezet. | |
Aantrekkelijke werkgever zijn die loopbaankansen biedt | Betere positie op krappe arbeidsmarkt | In 2019 is opnieuw een medewerkersonderzoek gehouden. Met de uitkomst hiervan is de gemeente Weert gewaardeerd met een ster voor het keurmerk Beste werkgever 2019-2020. | |
Vorming & opleiding | Voorbereid zijn op nieuwe ontwikkelingen | Naast de vakinhoudelijke scholing is voor het eerst gewerkt met een zogenaamde "menukaart". Hiermee heeft themagerichte scholing plaatsgevonden, waarbij de accenten lagen op persoonlijke ontwikkeling en op verbinding/samenwerking met elkaar en met burgers. | |
Intensiveren samenwerking met scholen en collega overheden | Kennisoverdracht van oud naar jong | Vanwege de vele vacatures heeft nadrukkelijk werving plaatsgevonden binnen ons arbeidsmarktnetwerk, zoals Banenplein Limburg, waardoor ook meer uitwisseling vanuit collega- overheden heeft plaatsgevonden. Daarnaast is er extra aandacht geweest voor het realiseren van stageplaatsen (57 in het schooljaar 2018-2019). | |
Financiën | Zo laag mogelijke lasten voor inwoners en bedrijven | Zo laag mogelijke lasten voor de inwoners en bedrijven d.m.v. hanteren van zo laag mogelijke tarieven | De lasten zijn gestegen met de indexatie conform de kadernota. De woonlasten in Weert liggen op het landelijk gemiddelde. |
Dienstverlening | Opstellen en implementeren van een nieuwe visie op dienstverlening | Heldere doelen, ambities en verwachtingen | In afwachting van de strategische visie 2030, is in 2019 nog geen start gemaakt met het actualiseren van de Visie op Dienstverlening. |
Blijven monitoren van de klanttevredenheid voor de balie, telefonie en digitaal loket | Meer inzicht en hierdoor betere mogelijkheden tot sturing | De monitoring van de dienstverlening (balie, digitaal en telefonie) wordt per kwartaal uitgevoerd. | |
Informatie | Stimuleren innovatie | Nieuwe en efficiënte toepassingen voor gemeentelijke diensten | Voor een efficiënte koppeling tussen systemen is robotsoftware ingevoerd. Er is een succesvolle pilot uitgevoerd met blockchaintechnologie bij de Kledingbeurs met meer gemak voor de burger en minder administratieve handelingen. |
Aansluiten MijnOverheid.nl | Inwoner kan 24/7 informatie raadplegen | De aansluiting met MijnOverheid is technisch gerealiseerd en daarmee klaar om in 2020 te gebruiken voor het uitwisselen van digitale informatie met inwoners en bedrijven. | |
Slim samenwerken in een collectieve infrastructuur | ICT beveiliging en privacy maatregelen geborgd | De uitvoering van het ICT-programmaplan ICTNML 2.0 is nagenoeg afgerond waarmee de ICT beveiliging up-to-date is. Het privacybeleid 2015 en het informatiebeveiligingsbeleid uit 2016 zijn geactualiseerd en vastgesteld. | |
Stimuleren zaakgericht werken en gebruik e-formulieren | Betere dienstverlening | Zaakgericht werken is in de gehele organisatie ingevoerd. De meest gebruikte aanvraagformulieren zijn als e-formulier beschikbaar gesteld. | |
Communicatie | Meer de dialoog aangaan en verbinding zoeken met onze inwoners | Daarbij gebruik maken van digitale media (daar waar mogelijk) en een vernieuwde Toptaken website | De nieuwe toptakenwebsite is succesvol gelanceerd en er is dagelijks contact met inwoners via social media. |
Beter ‘luisteren’ naar onze inwoners door het volgen van berichten op social media | Passende communicatie en pro-actief reageren op actuele thema's | Er heeft een intensieve monitoring plaatsgevonden van social media. | |
Verbeteren van de gemeentelijke website | Toegankelijker en meer gebruiksgemak | De nieuwe toptakenwebsite is overzichtelijk en toegankelijk. Informatie op de website is makkelijk te vinden. Stichting Accessibility heeft een quickscan uitgevoerd en knelpunten daaruit zijn opgelost. | |
Publiekszaken | Ontwikkelagenda Publiekszaken 2019-2022 | Toekomstbestendige vakafdeling met inwoners die onze dienstverlening positief ervaren | De uitvoering van de actiepunten uit de Ontwikkelagenda is in 2019 gestart. De dienstverlening aan de balie wordt ruimschoots positief beoordeeld. De digitale dienstverlening wordt minder hoog beoordeeld, maar is nog steeds voldoende. |
Onderzoek naar openingstijden | Input voor besluitvorming voortzetting pilot | De pilot met de vrije inloop balie verloopt goed. Er wordt veel gebruik van gemaakt en lijkt in een behoefte te voorzien. Evaluatie is voorzien voor 2020. | |
Aansluiten bij de Landelijke Aanpak Adresfraude (LAA) | Voorkomen van fraude met adressen | De gemeente Weert is in 2019 aangesloten bij dit landelijke project. | |
Vastgoed | Verkoop vastgoed niet passend binnen doelstelling van de gemeente | In 2019 worden de eerste stappen gezet om voor wat betreft het beleid rondom vastgoed aan te sluiten bij de systematiek zoals deze bij de grondexploitaties gehanteerd wordt. De afgelopen jaren is ingezet op het afstoten van vastgoedobjecten met een negatief resultaat. In de lijn van de systematiek van de grondexploitaties zal onder anderen ook naar strategische ligging en duurzaamheid worden gekeken bij de besluitvorming. Als eerste aanzet zal er een hoofdstuk ‘Vastgoed’ aan de Meerjaren Perspectief Grondexploitaties worden toegevoegd. Dit sluit aan bij een meer (pro)actief grond en vastgoedbeleid van de gemeente Weert. | Voor de resultaten 2019 wordt verwezen naar de nieuwe paragraaf Vastgoed. |
Efficiënt beheer | Beheersmatig heeft Team Vastgoed voor 2019 de focus gelegd op het optimaliseren van registratie van gemeentelijk vastgoed op objectniveau. Er is een programma van eisen opgesteld op basis waarvan in de loop van dit jaar een keuze zal worden gemaakt voor een vastgoed registratiesysteem. | Voor de resultaten 2019 wordt verwezen naar de nieuwe paragraaf Vastgoed. | |
Asbest | De wetgeving betreffende de sanering van asbest is gewijzigd. Momenteel is er sprake van een saneringsplicht eind 2024. Hiermee zijn de acties op dit gebied ook opgeschort. Sanering zal onderdeel worden van het nieuw op te stellen MJOP. Er wordt voorgesteld om de huidige reservering van € 300.000 (voor de jaren 2019-2020-2021) te storten in de huidige onderhoudsreserve MJOP. Deze mutatie is budgetneutraal. | Voor de resultaten 2019 wordt verwezen naar de nieuwe paragraaf Vastgoed. | |
Onderhoud | Onderdeel van de registratie optimalisatie is ook een herijking van de begrotingsopzet. Losse onderhoudsplannen die onder de onderhoudsverantwoording van de gemeente vallen worden geïntegreerd. Verduurzaming wordt ook meegenomen in de onderhoudsbegroting. | Voor de resultaten 2019 wordt verwezen naar de nieuwe paragraaf Vastgoed. |