JAARSTUKKEN 2019

Programma 9 Middelen, bestuur en algemeen beheer

Wat hebben we ervoor gedaan?

Thema

Doelstelling

Verwacht resultaat

Gerealiseerd resultaat

Personeel en organisatie

Bevorderen instroom jongeren

Meer evenwichtige leeftijdsopbouw

Met een verdubbeling van het aantal jongeren (t/m 35 jaar) naar ruim 60, is het personeelsbestand aanzienlijk verjongd. Tegelijkertijd zijn er meer ouderen uit dienst gegaan en is de gemiddelde leeftijd gedaald van 50,8 jaar in januari 2018 naar 49 jaar eind 2019. De leeftijdsopbouw is hierdoor evenwichtiger geworden.

Verduurzamen inzetbaarheid

Uitgevoerd WinD programma met meer inbreng jongeren

In het WinD programma is aandacht besteed aan ontwikkeling en bestendiging van ieders eigen inzetbaarheid. De twee jongeren initiatieven (Jong in Weert en het Jongerenprogramma) zijn gebundeld tot één jongereninitiatief: Level Ontwikkelt & Level Ontmoet. Vanuit het WinD programma is geïnvesteerd in een jongeren- ontwikkelprogramma, gericht op individuele coaching in combinatie met cursussen en training.

Mobiliteit/doorstroom

Elan impuls

Als gevolg van het knelpuntenbudget (besluit Raad sept. 2018) heeft de interne doorstroom meer impuls gekregen. Daarnaast is vanuit mobiliteitsadvisering meer begeleiding ingezet.

Aantrekkelijke werkgever zijn die loopbaankansen biedt

Betere positie op krappe arbeidsmarkt

In 2019 is opnieuw een medewerkersonderzoek gehouden. Met de uitkomst hiervan is de gemeente Weert gewaardeerd met een ster voor het keurmerk Beste werkgever 2019-2020.

Vorming & opleiding

Voorbereid zijn op nieuwe ontwikkelingen

Naast de vakinhoudelijke scholing is voor het eerst gewerkt met een zogenaamde "menukaart". Hiermee heeft themagerichte scholing plaatsgevonden, waarbij de accenten lagen op persoonlijke ontwikkeling en op verbinding/samenwerking met elkaar en met burgers.

Intensiveren samenwerking met scholen en collega overheden

Kennisoverdracht van oud naar jong

Vanwege de vele vacatures heeft nadrukkelijk werving plaatsgevonden binnen ons arbeidsmarktnetwerk, zoals Banenplein Limburg, waardoor ook meer uitwisseling vanuit collega- overheden heeft plaatsgevonden. Daarnaast is er extra aandacht geweest voor het realiseren van stageplaatsen (57 in het schooljaar 2018-2019).

Financiën

Zo laag mogelijke lasten voor inwoners en bedrijven

Zo laag mogelijke lasten voor de inwoners en bedrijven d.m.v. hanteren van zo laag mogelijke tarieven

De lasten zijn gestegen met de indexatie conform de kadernota. De woonlasten in Weert liggen op het landelijk gemiddelde.

Dienstverlening

Opstellen en implementeren van een nieuwe visie op dienstverlening

Heldere doelen, ambities en verwachtingen

In afwachting van de strategische visie 2030, is in 2019 nog geen start gemaakt met het actualiseren van de Visie op Dienstverlening.

Blijven monitoren van de klanttevredenheid voor de balie, telefonie en digitaal loket

Meer inzicht en hierdoor betere mogelijkheden tot sturing

De monitoring van de dienstverlening (balie, digitaal en telefonie) wordt per kwartaal uitgevoerd.

Informatie

Stimuleren innovatie

Nieuwe en efficiënte toepassingen voor gemeentelijke diensten

Voor een efficiënte koppeling tussen systemen is robotsoftware ingevoerd. Er is een succesvolle pilot uitgevoerd met blockchaintechnologie bij de Kledingbeurs met meer gemak voor de burger en minder administratieve handelingen.

Aansluiten MijnOverheid.nl

Inwoner kan 24/7 informatie raadplegen

De aansluiting met MijnOverheid is technisch gerealiseerd en daarmee klaar om in 2020 te gebruiken voor het uitwisselen van digitale informatie met inwoners en bedrijven.

Slim samenwerken in een collectieve infrastructuur

ICT beveiliging en privacy maatregelen geborgd

De uitvoering van het ICT-programmaplan ICTNML 2.0 is nagenoeg afgerond waarmee de ICT beveiliging up-to-date is. Het privacybeleid 2015 en het informatiebeveiligingsbeleid uit 2016 zijn geactualiseerd en vastgesteld.

Stimuleren zaakgericht werken en gebruik e-formulieren

Betere dienstverlening

Zaakgericht werken is in de gehele organisatie ingevoerd. De meest gebruikte aanvraagformulieren zijn als e-formulier beschikbaar gesteld.

Communicatie

Meer de dialoog aangaan en verbinding zoeken met onze inwoners

Daarbij gebruik maken van digitale media (daar waar mogelijk) en een vernieuwde Toptaken website

De nieuwe toptakenwebsite is succesvol gelanceerd en er is dagelijks contact met inwoners via social media.

Beter ‘luisteren’ naar onze inwoners door het volgen van berichten op social media

Passende communicatie en pro-actief reageren op actuele thema's

Er heeft een intensieve monitoring plaatsgevonden van social media.

Verbeteren van de gemeentelijke website

Toegankelijker en meer gebruiksgemak

De nieuwe toptakenwebsite is overzichtelijk en toegankelijk. Informatie op de website is makkelijk te vinden. Stichting Accessibility heeft een quickscan uitgevoerd en knelpunten daaruit zijn opgelost.

Publiekszaken

Ontwikkelagenda Publiekszaken 2019-2022

Toekomstbestendige vakafdeling met inwoners die onze dienstverlening positief ervaren

De uitvoering van de actiepunten uit de Ontwikkelagenda is in 2019 gestart. De dienstverlening aan de balie wordt ruimschoots positief beoordeeld. De digitale dienstverlening wordt minder hoog beoordeeld, maar is nog steeds voldoende.

Onderzoek naar openingstijden

Input voor besluitvorming voortzetting pilot

De pilot met de vrije inloop balie verloopt goed. Er wordt veel gebruik van gemaakt en lijkt in een behoefte te voorzien. Evaluatie is voorzien voor 2020.

Aansluiten bij de Landelijke Aanpak Adresfraude (LAA)

Voorkomen van fraude met adressen

De gemeente Weert is in 2019 aangesloten bij dit landelijke project.

Vastgoed

Verkoop vastgoed niet passend binnen doelstelling van de gemeente

In 2019 worden de eerste stappen gezet om voor wat betreft het beleid rondom vastgoed aan te sluiten bij de systematiek zoals deze bij de grondexploitaties gehanteerd wordt. De afgelopen jaren is ingezet op het afstoten van vastgoedobjecten met een negatief resultaat. In de lijn van de systematiek van de grondexploitaties zal onder anderen ook naar strategische ligging en duurzaamheid worden gekeken bij de besluitvorming. Als eerste aanzet zal er een hoofdstuk ‘Vastgoed’ aan de Meerjaren Perspectief Grondexploitaties worden toegevoegd. Dit sluit aan bij een meer (pro)actief grond en vastgoedbeleid van de gemeente Weert.

Voor de resultaten 2019 wordt verwezen naar de nieuwe paragraaf Vastgoed.

Efficiënt beheer

Beheersmatig heeft Team Vastgoed voor 2019 de focus gelegd op het optimaliseren van registratie van gemeentelijk vastgoed op objectniveau. Er is een programma van eisen opgesteld op basis waarvan in de loop van dit jaar een keuze zal worden gemaakt voor een vastgoed registratiesysteem.

Voor de resultaten 2019 wordt verwezen naar de nieuwe paragraaf Vastgoed.

Asbest

De wetgeving betreffende de sanering van asbest is gewijzigd. Momenteel is er sprake van een saneringsplicht eind 2024. Hiermee zijn de acties op dit gebied ook opgeschort. Sanering zal onderdeel worden van het nieuw op te stellen MJOP. Er wordt voorgesteld om de huidige reservering van € 300.000 (voor de jaren 2019-2020-2021) te storten in de huidige onderhoudsreserve MJOP. Deze mutatie is budgetneutraal.

Voor de resultaten 2019 wordt verwezen naar de nieuwe paragraaf Vastgoed.

Onderhoud

Onderdeel van de registratie optimalisatie is ook een herijking van de begrotingsopzet. Losse onderhoudsplannen die onder de onderhoudsverantwoording van de gemeente vallen worden geïntegreerd. Verduurzaming wordt ook meegenomen in de onderhoudsbegroting.

Voor de resultaten 2019 wordt verwezen naar de nieuwe paragraaf Vastgoed.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 09/04/2020 12:31:34 met de export van 09/04/2020 12:29:07