Personeel en Organisatie
In september 2018 heeft de Raad het besluit genomen tot een extra financiële impuls om personele knelpunten op te lossen. De aanpak hiervan heeft zich daarna geconcentreerd in 2019 met een kleine uitloop in 2020. De meeste vacatures zoals geïnventariseerd zijn daarmee in 2019 ingevuld. In 2019 is daarmee een bedrag gemoeid van afgerond € 1,62 miljoen.
Er is extra aandacht gegeven aan de instroom van jongeren. Met name hierdoor is onze personeelsbalans meer in evenwicht gekomen.
Ook is een begin gemaakt met een geïntensiveerde verzuimaanpak. Een eerste resultaat is zichtbaar in een lichte daling van het verzuim eind 2019.
Nieuwe instroom van personeel, verjonging én een nieuwe fijnstructuur vergen uiteraard ook investering in ontwikkeling. In 2019 is voor het eerst expliciet middels een zogenaamde menukaart thematisch gericht inhoud gegeven aan Vorming & Opleiding, welke betaald zijn uit het WinD-budget. Daarbij is de nadruk gelegd op persoonlijke ontwikkeling en op verbinding/samenwerking met elkaar en met burgers.
Financiën
De financiële positie van de gemeente Weert is goed te noemen. En ondanks dat het daalt hebben we voldoende weerstandsvermogen om eventuele tegenvallers op te vangen (zie hiervoor verder de paragraaf weerstandsvermogen) en om belangrijke investeringen voor Weert te doen. Wel blijft het nodig te streven naar een goed evenwicht tussen structurele lasten en baten. De jaarrekening laat weliswaar een positief saldo zien, maar dit wordt grotendeels veroorzaakt door incidentele baten.
Dienstverlening / Publiekszaken
De mate van tevredenheid over de dienstverlening is ook in 2019 gemeten. De dienstverlening aan de balie scoort wederom hoog ten opzichte van benchmarkgegevens, de digitale dienstverlening scoort iets lager, maar nog steeds voldoende. In september 2019 is de nieuwe website www.weert.nl gelanceerd.
Informatie
Hierbij is het Masterplan Digitale Transitie opgesteld als vervolg op het Masterplan Informatie Architectuur en is dit laatste plan verder geborgd. Hierbij is een project gestart om te komen tot generieke invulling van een stuurinformatiesysteem. Ook is het informatiebeveiligingsbeleid opnieuw vastgesteld. Het Privacybeleid is geactualiseerd, geheel in lijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Door programmatisch en projectmatig te werken is in 2019 ruim aandacht besteed aan de belangrijke pijlers: een adequate I(nformatie)-organisatie, innovatie en slagvaardigheid.
Communicatie
Voor 2019 zijn een aantal communicatiedoelstellingen geformuleerd waaronder:
- omgevingsgericht werken en communiceren (Factor C) en
- een verdere verbetering van de informatievoorziening aan inwoners van Weert en andere stakeholders.
De organisatie werkt aan verdere professionalisering van haar communicatie. Hierbij zijn ook nieuwe communicatiemiddelen in gebruik genomen, zoals een Communicatie Cockpit en de nieuwsvideo.
Vastgoed
Voor dit onderdeel is een aparte paragraaf Vastgoed opgesteld. Volledigheidshalve wordt daarnaar verwezen.