Verbonden partijen
Enexis Holding NV | ||
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury) | ||
Vestigingsplaats | Den Bosch | |
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder, stemrecht. | |
Financieel belang | 112.110 aandelen | |
Jaarrekening: | ||
Financieel resultaat | 210.000 | |
Balans: | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
Eigen vermogen | 4.024.000 | 4.112.000 |
Vreemd vermogen | 3.691.000 | 4.146.000 |
Bedrijfsactiviteiten
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. |
Ontwikkelingen
In 2019 gaf Enexis Groep prioriteit aan veilig werken, klantgedreven werk, verbeterprojecten voor de klant en het versnellen van de energietransitie. Dit heeft geholpen om focus aan te brengen in activiteiten. In 2020 houdt Enexis dezelfde prioriteiten aan; een consistente koers. |
Risico's
Strategische risico's: publieke veiligheid - klantprocessen - onvoldoende wendbaarheid in snelheid en kosten van het ICT-landschap - energienet niet tijdig aangepast voor energietransitie. |
Vestigingsplaats | ||
Bestuurlijk belang | ||
Financieel belang | ||
Jaarrekening: | ||
Financieel resultaat | ||
Balans: | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
Eigen vermogen | ||
Vreemd vermogen |
Bedrijfsactiviteiten
Ontwikkelingen
Risico's
Vestigingsplaats | ||
Bestuurlijk belang | ||
Financieel belang | ||
Jaarrekening: | ||
Financieel resultaat | ||
Balans: | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
Eigen vermogen | ||
Vreemd vermogen |
Bedrijfsactiviteiten
Ontwikkelingen
Risico's
Vestigingsplaats | ||
Bestuurlijk belang | ||
Financieel belang | ||
Jaarrekening: | ||
Financieel resultaat | ||
Balans: | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
Eigen vermogen | ||
Vreemd vermogen |
Bedrijfsactiviteiten
Ontwikkelingen
Risico's
NV Waterleidingmaatschappij (WML) | ||
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury) | ||
Vestigingsplaats | Maastricht | |
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder, stemrecht | |
Financieel belang | De kosten voor Limburgs drinkwater zijn al jaren stabiel. De stijging voor 2019 was zeer beperkt. Vanaf 2019 geldt er een hogere Btw-tarief (9% in plaats van 6%). Van de WML zijn de jaarcijfers 2019 nog niet bekend. | |
Jaarrekening: | ||
Financieel resultaat | nog niet bekend | |
Balans: | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
Eigen vermogen | 209.400 | 215.305 |
Vreemd vermogen | 395.345 | 384.978 |
Bedrijfsactiviteiten
De kerntaak van WML is het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids)instellingen in Limburg. Drinkwater van uitstekende kwaliteit, 24 uur per dag en met de juiste druk. |
Ontwikkelingen
Risico's
WML is een kapitaalintensief bedrijf. Het financieringsbeleid is gericht op het ontwikkelen en onderhouden van een optimale financieringsstructuur, rekening houdend met de huidige activa-basis en het investeringsprogramma. Uitgangspunten zijn toegang tot de kapitaalmarkt en flexibiliteit tegen acceptabele financieringskosten. |
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | ||
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury) | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder, stemrecht | |
Financieel belang | 41.379 aandelen | |
Jaarrekening: | ||
Financieel resultaat | 142.000 | |
Balans: | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
Eigen vermogen | 4.257.000 | 4.154.000 |
Vreemd vermogen | 133.251.000 | 145.535.000 |
Bedrijfsactiviteiten
In 2019 is de omzet van de kredietverleningen ten opzichte van 2018 gestegen van € 11.600.000.000,- naar € 14.000.000.000,-. De stijgende kredietbehoefte deed zich voor in alle sectoren (decentrale overheden, wonen, zorg, onderwijs en energie en infrastructuur). Deze financiering wordt gebruikt voor het realiseren van maatschappelijke doelstellingen. |
Ontwikkelingen
De jaarrekening over 2019 is vastgesteld op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) van donderdag 16 april 2020. |
Risico's
|
Werkvoorzieningschap Weert e.o. de Risse | ||
Programma 6 | ||
Vestigingsplaats | Weert | |
Bestuurlijk belang | De gemeente Weert is, evenals de andere deelnemende gemeenten (Nederweert en Cranendonck), met twee collegeleden in het algemeen bestuur vertegenwoordigd. Het dagelijks bestuur bestaat uit drie afgevaardigden van het algemeen bestuur. Naast een algemeen bestuur heeft de Risse Holding een Raad van Commissarissen, bestaande uit drie externe leden die op basis van hun specifieke deskundigheid zijn aangetrokken. | |
Financieel belang | Bijdrage 2019: € 8.592.000,-. | |
Jaarrekening: | ||
Financieel resultaat | -955 | |
Balans: | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
Eigen vermogen | 2.467 | 1.366 |
Vreemd vermogen | 1.187 | 2.110 |
Bedrijfsactiviteiten
In de Participatiewet zijn de WWB, de Wsw en een deel van de Wajong samengevoegd. De Wsw-oud wordt door Risse Groep uitgevoerd. Daarnaast speelt Risse Groep als leerwerkbedrijf een belangrijke rol in het begeleiden van mensen naar werk. |
Ontwikkelingen
|
Risico's
Eventuele tekorten komen voor rekening van de deelnemende gemeenten. |
Veiligheidsregio Limburg Noord | ||
Programma 1, 6 en 7 | ||
Vestigingsplaats | Venlo | |
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de gemeenten. Het dagelijks bestuur wordt, conform artikel 14 Wgr, benoemd door het algemeen bestuur en bestaat uit: | |
Financieel belang | Bijdrage 2019: € 4.829.000,-. | |
Jaarrekening: | ||
Financieel resultaat | 0 | |
Balans: | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
Eigen vermogen | 2.774 | 2.839 |
Vreemd vermogen | 51.344 | 52.734 |
Bedrijfsactiviteiten
Nederland is ingedeeld in 25 veiligheidsregio's. In een veiligheidsregio wordt samengewerkt door verschillende besturen en diensten bij de uitvoering van taken op het terrein van brandweerzorg, rampen- en crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening, openbare orde en veiligheid. Binnen de Veiligheidsregio Limburg-Noord werken brandweer, GGD en crisisbeheersing samen.Tevens is de veiligheidsregio een samenwerkingsverband tussen de politie, gemeenten, defensie, waterschappen Rijkswaterstaat, ambulanceZorg Limburg-Noord en Prorail. Het doel van de samenwerking is gezamenlijke voorbereidingen treffen en de aanpak van een ramp of crisis gecoördineerd tot stand brengen. |
Ontwikkelingen
Ten opzichte van 2018 heeft de indeling in de programma’s een doorontwikkeling gekregen, zodat een en ander beter aansluit bij de verwachtingen van onze gemeente en ook de interne organisatie. De Veiligheidsregio Limburg-Noord heeft de ambitie om in 2025 de gezondste en veiligste regio te zijn. Het in 2016 vastgestelde beleidsplan “Koers en beleid Veiligheidsregio Limburg-Noord 2016-2019” geeft de strategische kaders waarbinnen de crisisbeheersing en de brandweer ruimte hebben om te ontwikkelen en in te spelen op de veranderende omgeving om de ambitie te bereiken. De meer-jarenstrategie van de VRLN kent drie speerpunten:
|
Risico's
Het risicomanagement is sinds 2015 binnen de VRLN op basis van een nieuwe aanpak opgepakt. Vooralsnog ligt het accent bij het in kaart brengen van de risico’s gelegen op het strategisch niveau. Het afgelopen jaar zijn diverse maatregelen genomen om de risico’s te beheersen. Periodiek worden de risico’s geactualiseerd en de effecten van de maatregelen gemonitord. |
RUD Limburg Noord | ||
Programma 7 | ||
Vestigingsplaats | Venlo/Roermond | |
Bestuurlijk belang | De GR RUD LN heeft een algemeen bestuur, dagelijks bestuur, adviesraad (waarin o.a. de secretarissen van de gemeenten zitting hebben), een directeur en een kleine ambtelijke organisatie. | |
Financieel belang | Bijdrage 2019: € 126.000,-. | |
Jaarrekening: | ||
Financieel resultaat | 0 | |
Balans: | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
Eigen vermogen | 334 | 334 |
Vreemd vermogen | 1.372 | 1.658 |
Bedrijfsactiviteiten
De Gemeenschappelijke Regeling Regionale Uitvoerings Dienst Limburg Noord (GR RUD LN) is met ingang van 1 januari 2018 praktisch van start gegaan met 15 Noord- en Midden Limburgse gemeenten en de provincie als deelnemers. Binnen de huidige exploitatie is een post van € 50.000,- opgenomen voor onvoorziene uitgaven. In het kader van de begroting 2020 is besloten om geen algemene reserve in te stellen. |
Ontwikkelingen
Belangrijke thema's in 2019 waren energietoezicht, de aanschaf van een gezamenlijke VTH-applicatie en de evaluatie van de RUD . In december 2019 is het evaluatierapport uitgebracht en tijdens een werkconferentie in februari 2020 uitvoerig aan de orde geweest. Het DB heeft de opdracht gekregen de gemaakte afspraken te effectueren. |
Risico's
Er is bewust gekozen om niet alle risico's af te dekken. Enerzijds vanwege een post onvoorzien en anderzijds omdat alle rekeningresultaten (zowel positief als negatief) met de deelnemers worden verrekend. |
Omnibuzz | ||
Programma 6 | ||
Vestigingsplaats | Sittard-Geleen | |
Bestuurlijk belang | In het algemeen bestuur zijn 30 Limburgse gemeenten vertegenwoordigd. Deze gemeenten hebben de ambitie om het doelgroepenvervoer toekomstbestendig te organiseren, met een nadrukkelijke aansluiting op het reguliere openbaar vervoer. | |
Financieel belang | Totaal bijdrage 2019 = € 565.000,-. Het resultaat 2019 is hierin nog niet verwerkt. | |
Jaarrekening: | ||
Financieel resultaat | nog niet verwerkt | |
Balans: | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
Eigen vermogen | 1.483 | 958 |
Vreemd vermogen | 2.862 | 2.480 |
Bedrijfsactiviteiten
Omnibuzz regelt het doelgroepenvervoer voor inwoners van Weert met een mobiliteitsbeperking. De kosten worden uit het Wmo budget voldaan. Omdat gemeenten naast Wmo vervoer ook verantwoordelijk zijn voor andere vormen van doelgroepen-vervoer, zoals het Wmo begeleid vervoer (dagbesteding en dagopvang), het vervoer in het kader van de Jeugdwet en het leerlingenvervoer, wordt gestreefd naar een gefaseerde instroom van deze vervoersvormen om synergievoordelen te behalen. Op verzoek van en in overleg met de deelnemende gemeenten is door Omnibuzz een pakket aan maatregelen uitgewerkt met als doel zowel de organisatie als de klant slimmer en efficiënter om te laten gaan met de beschikbare middelen. Ondanks de stijging van de vervoersintensiteit is de kwaliteit van het vervoer uitstekend gebleven. Na een ambtelijke en bestuurlijke evaluatie en een bespreking van de resultaten, is in 2019, naast de reguliere overlegmomenten, gestart met themasessies waarin ambtenaren inhoudelijk voorbereid worden op hun adviserende rol bij relevante besluitvormingsthema’s. |
Ontwikkelingen
In verband met herindelingen zijn in het algemeen bestuur nu nog 30 gemeenten vertegenwoordigd. |
Risico's
De volgende bedrijfsrisico’s kunnen zich voordoen:
|
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) | ||
Programma 9 en algemene dekkingsmiddelen | ||
Vestigingsplaats | Roermond | |
Bestuurlijk belang | In het algemeen bestuur zijn alle deelnemende gemeenten en waterschappen vertegenwoordigd. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en 5 leden, te benoemen door het algemeen bestuur. | |
Financieel belang | Bijdrage 2019: € 537.000,-. | |
Jaarrekening: | ||
Financieel resultaat | 13 | |
Balans: | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
Eigen vermogen | 268 | 606 |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. |
Bedrijfsactiviteiten
BsGW draagt zorg voor het heffen en innen van alle lokale belastingen (gemeentelijk en voor waterschappen) en beheert de authentieke basisregistratie WOZ (administratie en waardering). Het takenpakket bestrijkt het taakveld van advisering en opstellen van conceptverordening(en), de opbouw van benodigde basisregistraties en het opleggen en innen van de aanslagen tot en met de dwanginvordering. Afhandeling van klantreacties gedurende al deze processtappen behoort eveneens tot het takenpakket. |
Ontwikkelingen
Risico's
Het voornaamste risico dat voor de gemeente uit dit samenwerkingsverband voortkomt is de toenemende hoogte van de proceskosten in verband met het afhandelen van bezwaarschriften en ontwikkelkosten. Dit blijft een aandachtspunt. BsGW werkt tegen de laagst mogelijke kosten, uitgaande van de beste prijs/prestatie verhouding gekoppeld aan handhaving en waar mogelijk verhoging van het niveau van de dienstverlening. BsGW investeert als kwaliteitsorganisatie continu in de ontwikkeling van kennis en resultaatbewustzijn van zijn medewerkers. De begrotingswijzigingen van BsGW worden behandeld in de raad. |
BVO ICT Noord- en Midden Limburg | ||
overhead | ||
Vestigingsplaats | Roermond | |
Bestuurlijk belang | Bedrijfsvoeringsorganisatie. | |
Financieel belang | Bedrijfsvoeringsbudget. | |
Jaarrekening: | ||
Financieel resultaat | n.v.t. | |
Balans: | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
Eigen vermogen | n.v.t. | n.v.t. |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. |
Bedrijfsactiviteiten
In de raadsvergadering van 13 december 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met het oprichten van een gemeenschappelijke regeling ICT Noord- en Midden Limburg in de vorm van een Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) per 1 januari 2018. In de BVO vormen de gemeenten samen één bestuurslaag: het bestuur. De deelnemende gemeenten zijn: Roermond, Venlo, Weert en Nederweert. |
Ontwikkelingen
In 2019 is ICT NML druk doende geweest met het programma ictnml 2.0. Dit is een programma waarbij de automatiseringslaag op een hoger platform getild wordt. Hierdoor wordt de omgeving stabieler, veiliger en is klaar voor de toekomstige ontwikkelingen. |
Risico's
Een risico is dat de dienstverlening vervreemd van de organisatie. Ter voorkoming hiervan is een stevige gouvernance structuur ingericht. |
Afvalsamenwerking Limburg | |
Vestigingsplaats | Maastricht |
Publiek belang | Het organiseren en behartigen van de belangen van de Limburgse gemeenten bij het verwerken van het afval. |
Financieel belang | Jaarlijkse contributie. |
Bedrijfsactiviteiten
ASL is een vereniging, waar alle Limburgse gemeenten lid van zijn. ASL stelt zich ten doel om ingezameld huishoudelijk afval op een efficiënte wijze zo verantwoord mogelijk voor het milieu te laten verwerken. Dat doet zij bijvoorbeeld via contract-aanbesteding voor gemeenten voor grote afvalstromen zoals PMD, GFT en restafval. ASL zorgt ook voor kennisdeling tussen de leden en voor belangenbehartiging van de leden op nationaal niveau. |
Ontwikkelingen
Eind 2019 heeft ASL een nieuwe visie vastgesteld over hoe in de toekomst om te gaan met afval in onze provincie. De leden willen niet meer traditioneel afvalvolume in de markt zetten. ASL gaat voor een aanpak met de kernwoorden circulair, samenwerking en grensverleggend. |
Vereniging van Nederlandse Gemeenten | |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Publiek belang | De leden collectief en individueel bijstaan bij het vervullen van de bestuurstaken en invulling arbeidsvoorwaardenbeleid. |
Financieel belang | Contributie 2019: € 69.000,-. |
Bedrijfsactiviteiten
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is de organisatie die alle gemeenten in Nederland en de overzeese gebieden verbindt. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. |
Ontwikkelingen
De VNG heeft in 2019 regelmatig overleg gevoerd met het Ministerie van BZK, de ROB (Raad voor het Openbaar Bestuur) en de Nederlandse Gemeenten over de herijking van het Gemeentefonds. |
Samenwerking Midden-Limburg (SML) | |
Vestigingsplaats | Roermond |
Publiek belang | Organiseren netwerkstructuur voor bundeling en coördinatie van regionale projecten en trajecten op economisch, sociaal en fysiek terrein. |
Financieel belang | Bijdrage 2019: € 30.000,- (bijdrage is € 0,60 per inwoner voor de proeces-/organisatiekosten). |
Bedrijfsactiviteiten
De samenwerking tussen 7 Limburgse gemeenten en de maatschappelijke partners is er op gericht de groene, verbindende en aantrekkelijke identiteit van Midden-Limburg te behouden en waar nodig te versterken. Door de samenwerking wordt bijgedragen aan een innovatieve en duurzame ontwikkeling van deze regio en het realiseren van maatschappelijke opgaven. |
Ontwikkelingen
In 2019 is binnen de Samenwerking Midden-Limburg het samenwerkingsverband geëvalueerd. Doel van de evaluatie was het in beeld brengen of de samenwerking effectief is en op welke manier de samenwerking effectiever gemaakt kan worden. Conclusie van de evaluatie is dat de SML onvoldoende rendement oplevert afgezet tegen de inspanningen die worden gedaan. Het heeft een sterke overlegstructuur en te weinig daadkracht. Op basis van deze evaluatie wordt gewerkt aan een herijking en doorontwikkeling van de SML die in 2020 ook daadwerkelijk zichtbaar wordt. |
Keyport 2020 | |
Vestigingsplaats | Weert |
Publiek belang | De aangesloten partijen slaan de handen ineen om de economische structuur van de regio duurzaam te versterken en het vestigingsklimaat te verbeteren. |
Financieel belang | Bijdrage 2019: € 122.000,- (bijdrage is € 2,47 per inwoner). |
Bedrijfsactiviteiten
Kenmerkend voor Keyport is, dat het kleinschalige en veelzijdige Midden-en Kleinbedrijf (MKB) een onmiskenbaar aspect van het Keyport DNA is. Het MKB fungeert als banenmotor van de regio waarbij vijf sectoren van nature sterk vertegenwoordigd zijn. Naast de toonaangevende sectoren maakindustrie en agribusiness zijn deze logistiek, leisure & retail en zorg. Omdat het MKB als vliegwiel dient voor de totale economische structuur zet Keyport vol in op het verder versterken van het MKB. Wanneer de regionale banenmotor MKB op volle toeren draait, volgt daaruit vraag naar goed opgeleid personeel. Personeel dat opgeleid wordt door het goed aansluitend onderwijs. |
Ontwikkelingen
Een van de belangrijkste opgaven voor Keyport is het behoud en creëren van werkgelegenheid. Keyport werkt hier actief aan langs meerdere routes. |
Inkoopcentrum Zuid | |
Vestigingsplaats | Echt |
Publiek belang | Efficiënt en effectief inkopen, rekening houdend met de specifieke wet- en regelgeving van publieke instellingen. Hierbij is eveneens aandacht voor duurzaamheid, social return en de positie van het regionale MKB. |
Financieel belang | De gemeente Weert is lid van de coöperatieve vereniging. Daarvoor betalen we een jaarlijkse bijdrage. |
Bedrijfsactiviteiten
Als het kennis- en expertisecentrum voor haar leden is Inkoopcentrum Zuid gericht op innovatieve en creatieve oplossingen voor inkoopvraagstukken. Het creëert aldus meer mogelijkheden voor optimaal en maatschappelijk verantwoord inkopen, slim gebruikmakend van de ruimte die de wet- en regelgeving biedt. Tevens sluit Inkoopcentrum Zuid zelfstandig raamovereenkomsten, waaraan leden kunnen deelnemen. Leden die tijdelijk behoefte hebben aan een (parttime) inkoopspecialist in eigen huis, kunnen daarvoor terecht bij Inkoopcentrum Zuid. |
Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden. |
Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden